Vissa läsare kanske faktiskt är intresserade av att se lite mer hur min vardag här fungerar? Har tagit ett par iPhonebilder för att visa lite mer... (ursäkta kvalitén)
1. (Utsikten från vårat köksfönster.) Ghettot, där vi bor. Fyra olika boendeställen finns: Deje, Gräddhyllan, Förorten och Ghettot.

2. Hallen, en smal enkel korridor med köket till vänster, mitt rum rakt fram och toalett vid mig. Finns inte jättemycket att göra med den.

3. Köket, med dörr till det som ska bli vårt vardagsrum, men som ännu inte är klart. Vi planerar att måla om en vägg i köket (förhoppningsvis med kritfärg för att kunna skriva upp saker).

4. Badrummet. Kan säga att det är skönt att ha ett badkar och inte bara dusch! Helt normalt tråkigt-att-beskriva-badrum. Vi ska på något vis lyckas byta ut lampan över badrumsskåpet för att få ett mindre gult ljus.

5. Mitt sovrum. Trivs jättebra här inne, men ska fortsätta fixa. Har hängt upp två affischer, bankat i krokar för smycken och sorterat lite i vita bokhyllan. Den bruna bokhyllan är för närvarande min garderob eftersom den jag har är sned och saknar hyllor. (Har inte orkat felanmäla den än.) Vita skira gardiner, vita möbler och gröna växter för att ljusa upp i rummet. Snygga färgglada textilier för att liva upp lite, och turligt nog matchande träfärger. Krokar på dörren för att lättare få tag i saker.

Vi har en loppis i närheten där vi hittat en del bra saker. Ska dit snart igen för att leta upp mer att fylla vårt enkla mysiga hem med.
När det är "hopp och lek", eller fritid som man normalt sett kallar det, finns det alltid något att göra. Vill man promenera så finns vad jag kallar Lilla Skogen och Stora Skogen. Den Lilla ligger precis runt hörnet och precis vid vattnet. Är det varmt kan hundarna få bada där. Stora Skogen ligger 10 minuters promenadväg bort, och har ett antal upplysta promenad/joggning-slingor om man vill motionera. Men det finns vilda djur där - själv såg jag i helgen vad som måste varit en järv, medan Pari plockade blåbär. Rädslan att stöta på en varg finns nära när man går runt i skogen med hund med sig.

Som hund-fritidssyssla kan man vara med i grupper där man får träna något specifikt. Jag är med i lydnadsgruppen, vi ses på tisdagar. Utöver lydnadsträning i gruppen försöker jag träna titt som tätt för att hålla igång oss. Platsliggningar har jag kört nästan varje dag förra veckan på olika platser, olika lång tid med olika belöningar. Klass 1 moment ska finslipas men vi ska även sätta igång med klass 2 moment är det tänkt. Bland annat rutan är igång.

PS. Jag har faktiskt anmält oss till en lydnadstävling 5/10...!

Lydnaden är något vi även får träna på schematid. "Block" i schemat är hundlektioner. Under de lektionerna får vi lära oss allt ifrån avel och uppfödning till beteende, träningsmetoder och kör oftast praktiskt.

I den just nu största praktiska uppgiften "Eget moment 2" har vi fått i uppgift att lära hunden ett nytt tävlingsmoment. Jag valde rutan. Innan jag satte igång träningen skrev jag en planering på hur jag lägger upp träningen, vad jag använder för tekniker m.m. Vartefter vi tränat ska jag föra loggbok och beskriva hur det går och vad jag t.ex. kan behöva ändra.

På en annan lektion har vi fått testa våra hundar i hur de reagerar på olika belöningar. Teoretiskt har vi bland annat haft en intressant förklaring av förstärkningar positivt och negativt; där positivt är att tillföra något och negativt att ta bort något. Betydelserna vi vardagligen använder de för är "bra" och "dåligt" men i det här sammanhanget fick vi tänka bort det helt. Väldigt intressant!

Utöver hund- och djurlektioner har vi historia, svenska 2 (högskoleförberedande), Pari och jag läser upp matte på fredagar, entreprenörskap och företagande (där vi fått starta våra egna företag) samt idrott. I historia har vi inte haft någon specifik inriktning ännu, i svenskan läser vi om antiken och på idrotten ska vi dels dansa och dessutom ha ett eget träningsschema 8 veckor framöver. Mer om det senare.
Som ni ser på schemat jag ritat tider på så kan vi ibland få håltimmar som ser konstiga ut, men det passar ofta bra in ändå. Vi hinner rasta hundarna extra, träna, gå hem och slappna av lite, hämta något man glömt... ja. På det "gröna schemat" ser ni ett exempel på fredagen där en lektion bytts ut. Istället för matte skulle vi pröva på träningsgrupperna som finns.
Skolmaten är fantastisk! På Säbyholm fick du bara ta en viss mängd och det var sällan man gillade det man åt. Här har vi en ordentlig matsal, många olika rätter att välja på där man får ta hur mycket man vill - och vad som måste vara den bästa servicen! Exempelvis såg en mattant att det fanns en sån där konstigt ihop kokad hård bit spagetti som man inte brukar vilja äta, så hon plockade bort den. Jag har gått i flera antal skolor men aldrig har en mattant gjort så. "Det är bara att äta upp den!" säger de annars.Tydligen ska man också kunna få efterrätter om de gjort någon, än sålänge har det dock inte blivit någon.

Varje morgon hinner jag äta frukost, och varje lunch får jag äta mig hur mätt jag vill. Jag har inte hunnit känna mig hungrig många gånger, som jag gjort i alla andra skolor jag gått på. Jag orkar gå mellan alla byggnader, orkar hålla igång lagom mycket på lektionerna och är ändå inte vrålhungrig däremellan. Helt underbart!
Emelie
24/9/2013 10:19:26 am

Kan inte sluta längta till nästa år själv när jag förhoppningsvis går i Forshaga. 1 år full med skolk, 2 år hemma, inriktning jag inte gillat så känner jag mig äntligen säker på något. Får jätte gärna skriva till mig 😜

Reply
Anna-Li
24/9/2013 04:07:03 pm

Om du är förvirrad på så sätt, valt fel inriktning och blivit skoltrött, så kan Forshaga verkligen hjälpa. Jag blev själv bra när jag fick börja jobba praktiskt och framförallt med hundar. Hoppas att det fungerar lika bra på dig!

Reply
Emelie
26/9/2013 05:10:40 pm

Tror verkligen det också :)
Haft hundar hemma sen jag var liten och efter att ha funderat på Forshaga ett tag blir man nästan olycklig när man tänker på om man inte kommer in och får välja en vanlig skola med hundinriktning. Och vovven får ju vara med😘

Reply
30/9/2013 04:39:24 am

Det verkar som att ni har det rätt bra och att det går i rätt riktning =)

Reply



Leave a Reply.