Ännu ett år borta fortare än jag hunnit blinka (typ). De senaste månaderna i Forshaga har varit alltifrån roliga till stressiga. Bloggen har verkligen fått en paus, men jag har helt enkelt inte orkat. Nu försöker jag komma på ett bra sätt för att fortsätta skrivandet mer kontinuerligt samtidigt som jag ska orka leva ordentligt utanför datorn.

Som det ser ut nu kommer jag ha hundträning i form av lydnad och agility, en egen efter-skolan-grupp, en hög skolarbete + allt annat som städning, matlagning, långpromenader, ta hand om mig själv, skulle gärna börja hinna läsa böcker igen och så främst att få sömn! För majoriteten människor är det här något som bara rullar på utan större problem. Men alla är ju inte likadana. Min idé just nu är i alla fall att blogga en gång i veckan (lördag eller söndag typ) som en "hänt i veckan"-uppdatering. Vad sägs om det?

Här kommer i alla fall en liten återblick... ;-)
2013 började med en flytt till Häggvik, från att ha haft skolan utanför Bro. Till en början bodde jag hemma men eftersom jag verkligen ville ha naturen och internatlivet så såg jag till att få flytta till riktiga Säbyholm igen (de hade ju kvar två av internaten). Började bo på Skoga med jag minns inte hur många tjejer, där det var livat dygnet runt. Jag fick en så perfekt vinter-vår-sommar-termin på Säbyholm som man bara kan. (Ja - jag blir nästan gråtfärdig, lite klyschigt nostalgisk sådär.) Jag hade max en vecka jag mådde dåligt under hela terminen, sen var det bara glädje rakt igenom! Alla 1:or och 2:or åkte till Järvsö och hade skitkul; Pari och jag klättrade upp för skidbacken för att uppleva utsikten, och det var det mer än värt. Efter vinter kommer ju vår, och det var efterlängtat. Tyvärr skadade Pixie tassen i en dramatisk rulltrappsolycka men klarade sig bra. Alla 1:or åkte till Bogesund och tältade, också jättekul. Inte möjligtvis att sova obekvämt och vakna 5:00 av ryggskott men allt annat... Jag har fått umgås mycket med skolans smådjur och fått en liten förkärlek till ödlor hehe. Jag har haft kul med så många nya människor, haft vattenkrig, festat, flyttade från Skoga till Birka. La viltspår med klassen. Fotade studenter. Säbyholm är så mycket kärlek. <3
Sommarlov och värme. Min "kusin" Zoë landade i Sverige (Från Minnesota, USA) i mitten på juli för att stanna ca en månad. Vi besökte en hel del ställen, bland annat sommarparadiset Finnhamn! Men lite hundträning med kompisar hann jag och Pixie också med. :-)
Tollarspecialen i augusti hölls i Skåne, och var precis som året innan jätterolig! Vi tävlade i agility och utställning (disk i agility och 2:a placering utställning). Vi träffade många hundar med ägare. Hanna och Melwin som vi inte träffat på ett år (!) kom i sällskap med husky-valpisen Yoda & husse Kristoffer, samt Hannas pojkvän Sebastian. Det var verkligen skoj att få ses igen! Pixies syrra Tippa tävlade lydnad med matte Johanna, kul att få se dem in-action också. Bredvid den väldigt vita Tippa är en ståtlig bild på en ståtlig lillebror Hugo som kom med matte Julia ända från Boden. Efter agilityn på lördagen hann vi med en systerbild med tillhörande kennelmamma Helen. Så hann jag knäppa en hel del mer foton på utställningsdagen, många kusiner och systrar men även fina mormor Toppa.
...och efter sommar kommer höst, en höst som var planerad att vara i skolan i Häggvik, vi skulle gå en agilitykurs och bli mer aktiva på Skarpnäck HU och komma ut på tävlingar i Stockholmsområdet. Istället flyttade jag, Pixie, Pari och Tyson till Värmland för att börja studera på ForshagaAkademin Hundsport! Nu har vi hunnit få en termin där och haft det väldigt blandat. Det har gått upp och ner från dag till dag, men mycket har varit positivt. Framförallt miljöombytet. Att bo i ett litet samhälle med mer skog än hus runtom är perfekt för oss.
Picture
Och så blev det jullov, födelsedagsfirande, julafton, nyår imorgon och min födelsedag om mindre än en vecka. Om en vecka är vi tillbaka i Forshaga. Året har verkligen flugit förbi! Inte mycket speciellt har hänt egentligen, mest småsaker som påverkat det här året. Utöver flytten tvärs över landet då. ;-)

2014
"Go with the flow"-stilen känns ganska rätt för det kommande året, men lite struktur är väl aldrig fel. Jag måste bara höja min motivation för att klara av att ha mål. Att tävla (och lyckas) ligger högt på listan idag.

*Lydnaden. Nu ska det fanimej gå!!
Träningsgrupp på måndagar. Mer regelbunden - men inte tråkig! -     träning.
Lp1 eller start i lkl2 direkt efter 1:a pris.
*Agilityn. Börja ta det mer seriöst. Alla hinder ska sitta; kontaktfält, hindersäkerhet, mindre skrik och mera självständighet. Konditionen ska också tränas upp.
*Plugg. Få hjälp av skolan och bli bättre på att inte skjuta upp saker.
Det största målet för mig själv under det här året är att jag måste lära mig hantera press bättre. Under hösten har jag gått upp i så hög stressnivå att jag fått ont i magen och huvudet, blivit stel i muskler och leder, och ibland varit nära på att bara ge upp helt som för ett par år sen. Jag ska få saker gjorda men utan att gå upp i stress.

Nu önskar i alla fall jag och Pixie er ett Gott Nytt År!
Jag hoppas att ni får ett spännande, roligt, glatt, njutningsfyllt 2014.




Leave a Reply.